Bredband/TV/Telefoni

Bredband/TV/Telefoni

Vi byter gruppavtal för bredband

Som ni kanske har märkt har Telenor i dagarna skickat ut en returavi för att skicka tillbaka routern som alla boende fått låna genom vårt nuvarande gruppavtal. Anledningen till detta är att vi 1 december kommer byta leverantör till Bahnhof och då kommer vi få ny router.


Bytet innebär att vi halverar kostnaden och fyrdubblar hastigheten. Det kommer fortfarande ligga inbakat i avgiften. Mer information om vad det kommer innebära för dig som boende kommer snart. Behåll returavin och skicka tillbaka routern när du fått den nya routern från Bahnhof. Gruppavtalet för TV som vi har via Tele2 kommer löpa vidare precis som innan.


Frågor och svar angående övergången

Jag har en lånerouter från Telenor, vad gör jag?
Har du lånat en router av Telenor behöver du skicka tillbaka den så att Telenor har hunnit få den senast den 13 december. Använd retursedeln från Telenor som du fått i brevlådan.

Jag har fått ett brev från Telenor om att skicka tillbaka en lånerouter, men jag har inte lånat en router av dem, hur gör jag?
Telenor verkar ha gått ut med info till alla boende om att skicka tillbaka en lånerouter, även dem som inte har lånat en router. Vet du med dig att du inte har lånat en router av dem eller om du slängt avin, hör av dig till Telenors support på telefon 020-222 222 (alla dagar kl. 8–22).

Jag har idag en lånerouter från Telenor och behöver därför en ny. Vilka alternativ har jag?
Bahnhof erbjuder utlåning av routers. Dessa kommer att finnas tillgängliga via styrelsen och närmare information om detta kommer längre fram.

Annars kan du välja att köpa en egen router som du då bekostar själv.


Jag har IPTV via Telenor idag. Vad har jag för alternativ gällande IPTV när vi går över till Bahnhof?
Boende som har IPTV via Telenor kommer inte att kunna ha det längre när vi byter leverantör. Abonnemanget kommer avslutas automatiskt den 1 december då föreningens bredbandsavtal med Telenor upphör. Boende behöver alltså inte säga upp IPTV-abonnemanget själva. Detta beror på att vårt fastighetsnät är ett slutet nätverk som enbart släpper in utvalda tv-operatörer, och Bahnhof har inget TV-avtal med Telenor.
Föreningen tillhandahåller basutbudet av kabel-TV via ComHem till samtliga lägenheter, något som ingår i månadsavgiften.
Om du fortfarande vill ha IPTV finns det flera andra alternativ med samma utbud av kanaler som Telenor har idag. Priset är ungefär detsamma.

  • ComHem erbjuder flera olika abonnemangsformer med extra kanaler utöver basutbudet, mer information hittar du här.
  • Bl.a. Viasat och Canal Digital erbjuder boxar som fungerar över internet oavsett bredbandsleverantör.
  • Flera leverantörer erbjuder streamingtjänster. Detta innebär att kanalerna inte ses som ”vanliga” kanaler i TV:n, utan att man kommer åt dem via sin Smart-TV alternativt streamar bilden från mobil, dator eller surfplatta till sin TV


Ovanstående är ingenting som föreningen har gjort någon gemensam upphandling på, utan det är fritt fram för varje boende att välja TV-leverantör utöver basutbudet från ComHem.

Jag har en epost-adress hos Telenor/Bredbandsbolaget, vad gör jag?
Du kan tyvärr inte ha kvar epost-adressen efter den 1 december då vårt avtal med Telenor avslutas.
Se därför till att spara ner viktig epost som du vill ha kvar innan den 1 december, att kommunicera din nya epost till eventuella kontakter samt att byta ut din epost till din nya på eventuella konton där inloggning sker med din epost (t.ex. Facebook eller dylikt).
Vi rekommenderar boende att skaffa sig en epost-lösning som inte är knuten till föreningens bredbandsleverantör i fortsättningen.


Anslutningar 

 

I föreningen finns två bredbandsnät, FiberKoax ("tre hål i väggen" från Tele2 f.d. ComHem) och FiberLan (vårt eget Ethernet).


Till FiberKoax ansluter du antennuttaget för TV:n.

Till FiberLan ansluter du din router för Internet.

 

Båda leverantörerna erbjuder förutom bredband även telefoni och TV-tjänster.

 

För mer information, se tele2.se respektive bahnhof.se.

Du kan där söka på din adress för att se aktuella priser och utöka gruppavtalade abonnemang vid behov.


Gruppavtal Bahnhof: Bredband

 

Via Bahnhof har du tillgång till bredand (1Gbit/s upp och ner) och en lånerouter.


Felanmälan

För felanmälan/-sökning av bredbandsanslutning, kontakta Bahnhof.

Tel: 010-510 00 00, vardagar 10-17 eller på deras hemsida.



Gruppavtal Tele2: TV

 

Via Tele2 har du tillgång till TV via antennuttaget. I gruppavtalet ingår TV Small. Detta går att utöka om så önskas.


Felanmälan

För felanmälan av kabel-tv och eventuell bredbandsanslutning, kontakta Tele2.

Tel: 90 222 eller på deras hemsida.


Gruppavtal Telenor: Bredband och fast telefoni

Gruppavtalet med Telenor upphör 1 december 2022. Se information ovan.

 

På årsstämman 2019 bestämdes att föreningen ska gå vidare med ett gruppavtal via Telenor för 135 kr i månaden.


Avtalet innehåller:


 

Gruppavtalet började gälla 1 december 2019.


Samtliga hushåll betalar 135 kronor i månaden från december 2019 via avgiften till föreningen. För att ta del av föreningens gruppavtal i Telenor kontaktar du Telenor för att beställa router till bredband och fast telefoni samt portering av fasta telefonnummer.


Notera ett en IP-telefon inte ingår, den behöver du köpa själv.

 

För bägge tjänsterna behöver Telenor din adress och personnummer men du ska inte

behöva uppge något annat.

 

Telefonnumret är 020–222 222

Öppettiderna 8–18 vardagar

Du kan även använda chatt-hjälpen på www.telenor.se


Felanmälan

För felanmälan Bredband och fast telefoni kontakta Telenor:

Tel: 020-222 222 eller besök www.telenor.se